Безкоштовно по Україні
0
Кошик порожній
Ваш кошик

Застосування великогабаритних світильників

Якщо мова йде про житлові приміщення, то там рідко знаходиться достатньо простору для великих освітлювальних приладів. У той самий час, у різних закладах, у холах установ, у магазинах та інших громадських місцях великі світильники використовуються дедалі частіше. Сьогодні це більше данина моді, проте практичний ефект подібне рішення усе ж має. Далі ми поговоримо про те, як великогабаритні освітлювальні прилади сприяють вирішенню інтер'єрних питань та досягненню комерційних цілей.

Важливо розуміти, що зараз форма світильників стала багато у чому вторинною. Якщо раніше у переважній більшості випадків вироби були симетричними, мали округлі обриси або закруглені краї, то сьогодні форм-фактор плафона може бути абсолютно будь-яким. З одного боку, це надає додаткової унікальності дизайнерському рішенню, а з іншого – дозволяє створити світлову картину з менш передбачуваним розсіюванням променів. Форма, конфігурація та ефективність приладів повністю перестали корелювати між собою з приходом на галузевий ринок світлодіодних технологій, й багато сучасних моделей є яскравим прикладом того, наскільки цікаві моделі можна отримати, якщо вийти за звичні рамки.

Напівпровідники уможливили більш щільне розміщення світловипромінюючих елементів за рахунок своєї мініатюрної форми, дозволили використовувати у плафонах матеріали, які не люблять перегрів, усунули залежність між розмірами джерела та його яскравістю. Зняття усіх цих обмежень відкрило максимальну свободу дизайнерам і, всупереч очікуванням, призвело не до зменшення габаритів середнього освітлювального приладу, а до їхнього помітного збільшення. З іншого боку, змінилася також кількість джерел світла у приміщенні та рівномірність результуючої світлової картини.

 

 Великі світильники на стелі

 

Стилістична концепція та конструктивне виконання

Складно точно визначити, чому мода на великі моделі так швидко прижилася, оскільки явних передумов до цього не було. Разом з тим, цілком зрозуміла загальна ідея дизайнерів: якщо витонченим, мініатюрним або оригінально виконаним плафоном здивувати споживача складно, необхідно робити це за допомогою збільшення розміру. Будь-яка людина завжди сприйнятлива до масштабних об'єктів – це закладено у нас психологічно. І якщо грамотно поєднувати світлодіодний світильник з відповідними розмірами, можна домогтися нового інтер'єрного рішення. Звичайно, у цьому контексті не повинні «просідати» й якісні характеристики світла: засвітка приміщень при використанні великих світлоприладів повинна бути рівномірною, помірно яскравою та за можливості безтіньовою.

З тим фактом, якою виходить світлова картина, тісно пов'язана й конструкція приладів. Більшість з нас звикла до використання ламп – якщо не старих вольфрамових, то сучасних світлодіодних лампочок. У даному випадку застосовується принцип розподіленого випромінювання: у корпусі приладу розташовується декілька десятків (а іноді й пара сотень) світлодіодів, які розміщені таким чином, щоб домогтися рівномірного випромінювання по усій площі виробу. Саме через подібне розташування світловипромінюючих елементів усунена залежність між формою плафона та одержуваною світловою картиною. Виробник може закласти до конструкції будь-які кути світіння та отримати освітлення без перепадів яскравості навіть у разі асиметрії самого приладу.

Корпуси великогабаритних світильників виконуються з порівняно легких матеріалів – алюмінію та пластику. Вони обидва добре піддаються формуванню та фарбуванню у будь-який потрібний колір, забезпечують візуально прийняте виконання та знижують вагу усієї конструкції. Окрім того, сьогодні у продажу є вже багато моделей, де навіть плафон представляє собою матову полімерну плівку з ПВХ з необхідними оптичними властивостями. Вона називається транслюцид та дозволяє світлу проходити у декількох напрямках, тим самим знижуючи різкість перепаду яскравості, надаючи випромінюванню м'якість, необхідну для комфортної експлуатації приладу.

Багато стельових світильників великого розміру здатні самотужки забезпечити освітлення невеликого холу у готелі або реєстратури у лікарні. Світлова пляма, незалежно від реальної форми світлоприладу, сприймається органічно, без різких кордонів та кутів. Для комерційного застосування великогабаритні моделі важливі, перш за все, як елемент візуальної приманки. Великий розмір та яскравість приваблюють споживачів у потрібну зону, змушують затриматися у променях цього «штучного сонця», довше вивчати товари на прилеглих полицях.

Серед форм найбільшою популярністю користуються круглі моделі – їх зручно розташовувати у переважній більшості приміщень, а зовнішній вигляд є найбільш знайомим для споживачів. Разом з тим, у торговельних центрах, магазинах одягу, холах банків, офісних центрів, навчальних закладів та ін. часто, навпаки, використовуються квадратні або прямокутні моделі. У таких місцях вони можуть помітно потіснити світлодіодні панелі, які вже дещо приїлися споживачам, показавши, що домогтися необхідного освітлення можна й за меншої кількості джерел світла.

Світильники незвичайної форми, асиметричні або просто будь-які нестандартні моделі застосовують там, де необхідно підкреслити особливий, творчий погляд на світ. Такими місцями можуть виступати галереї та культурні центри, театри та кінотеатри, заклади для дитячого дозвілля, креативні компанії або фірми з розробки програмного забезпечення для сфери розваг. Окрім того, вироби неординарної форми можуть використовуватися у приміщеннях зі складною геометрією, куди складно вписати моделі з більш звичним форм-фактором.

Великогабаритні вироби також здатні серйозно відрізнятися за принципом кріплення до стелі. Якщо висота перекриттів становить не більше 3-3,2 м, то зазвичай буває досить накладного монтажу, однак при розміщенні у приміщеннях комерційного призначення часто доводиться використовувати підвісні світильники, які спускаються донизу на тросах або укріплюються на напівтвердих кронштейнах. З точки зору естетики жодне з рішень не поступається іншим – головне, щоб загальний рівень стелі витримував один рівень та не обманював спостерігача.

Великі світильники часто допомагають спільно вирішувати освітлювальні, дизайнерські та бізнес-завдання. Так, деякі компанії використовують величезні моделі (більше метра у діаметрі) як єдине джерело світла, інтегруючи їх до площини декоративної стелі. Багато виробників освітлювальних приладів подібного формату взагалі пропонують замовникам виготовлення моделі за індивідуальним ескізом. Це означає, що будь-яка організація має можливість замовити у свій офіс величезний світильник, виконаний у формі фірмового логотипу, з використанням кольорової гами або корпоративного дизайну компанії. У цілому, будь-які нестандартні рішення, які раніше були недоступними для переважної більшості споживачів тепер стали можливі.

 

 Великий світильник у вітальні

 

Просторовий дизайн

Незважаючи на порівняну новизну великогабаритних світильників для ринку, світлодизайнери вже встигли придумати безліч прийомів, які дозволяють домогтися найкращого результату. Наприклад, круглі моделі, незалежно від того, який відсоток стелі вони займають, найкраще розташовувати по центру приміщення. Це дозволить створити симетричну основу, навіть якщо у подальшому поряд з цим приладом з'являться інші. У окремих випадках саме так і трапляється: навколо центрального джерела по радіальних лініях розміщують точкові світильники, які компенсують нестачу освітлення у окремих місцях.

Найважливіше правило, якого варто дотримуватися при розробці концепції освітлення з використанням великогабаритних моделей, полягає у мінімізації давлючого ефекту. Залежно від висоти перекриттів у працівників організації, клієнтів або відвідувачів може сформуватися відчуття, що зверху на них чиниться тиск. Якщо стелі порівняно невисокі, краще взагалі відмовитися від ідеї використовувати великоформатні прилади й спробувати замінити їх на такі моделі світильників, які будуть мати сплощене виконання, а за розмірами лише трохи перевищать основний модельний ряд.

Не варто думати, що вбудовувані моделі здатні вирішити описану вище проблему. Втоплюючи джерело світла до площини стелі, Ви також повинні критично оцінювати висоту приміщення. У окремих випадках такий підхід можливий, але усе одно залишається на межі психологічного комфорту. Слід чітко розуміти, що площа світильника прямо пропорційна висоті перекриття: починати використовувати великі моделі рекомендується тільки від 2,7 метра, а оптимальний діапазон становить 3-3,5 метра. Наближаючись до чотирьох метрів, а також понад цю величини, набагато розумніше здійснювати підвісний монтаж світлоприладів та формувати фальш-перекриття. Балансуючи поєднання висоти приміщення та розмірів освітлювальної конструкції, можна домогтися оптимального візуального виконання.

Якщо стоїть завдання освітити приміщення, яке не тільки високе, але й досить просторе, досить доречним рішенням буде різнорівневе світло. Грамотно підібравши яскравість джерел та розміри, дизайнери формують подобу каскаду зі світильників. При цьому використовуються моделі різного розміру, форми та стилістичного виконання. Важливо лише уникнути спокуси зробити світлову картину ще більш різноманітною за рахунок застосування лампочок з різними відтінками світіння. Необхідно пам'ятати, що варіювати допускається тільки яскравість, але ніяк не колір джерел.

Ще одне обмеження пов'язане з тематикою просторів, на яких використовуються великогабаритні моделі. Наприклад, накладні стельові світильники, які вважаються майже універсальними, при збільшенні розмірів можуть вельми невдало виглядати у ресторанах та супермаркетах – у першому випадку вони не гармоніюють з атмосферою, а у другому просто виглядають недоречними. Заклади для відпочинку, прийому їжі та дрібної торгівлі завжди повинні застосовувати великі світильники з великою обережністю.

Якщо казати про житлові інтер'єри, то дані моделі найчастіше знаходять своє застосування у заміському житлі та котеджах. Висота стель у квартирах або будинках у приватному секторі часто не дозволяє використовувати великі моделі таким чином, щоб це гарно виглядало. Мабуть, єдиним винятком з цього правила є дитячі кімнати. Й цьому є кілька пояснень. По-перше, до модельного ряду деяких виробників входять вироби з фотодруком на плафонах. Подібний дизайн дуже подобається дітям та знаходить відгук у їхніх серцях. По-друге, освітлення дитячої завжди слід робити рівномірним, й саме великі моделі з цим завданням справляються краще за усіх. По-третє, чим більше плоским буде світильник у кімнаті, де живе дитина, тим менше ймовірність, що чаду вдасться його розбити у процесі гри. Нарешті, по-четверте, навіть при не дуже високих стелях діти не будуть відчувати психологічного дискомфорту і тиску від джерела світла, оскільки їхній зріст помітно нижче, аніж у дорослих.

Звісно, за стилістикою великі світильники тяжіють до більш сучасного оформлення та будуть виглядати недоречно у класичних інтер'єрах. Зате футуризм, хай-тек, модерн, ар-деко, мінімалізм та навіть лофт відмінно підійдуть для включення до них світлоприладів з великими габаритами. У окремих випадках непогано виглядатимуть кільцеві моделі на коротких підвісах. Вони допоможуть навіть у об'ємному приміщенні створити певну подобу камерного світла без втрати у загальній освітленості простору.

Показник гарного великогабаритного світильника – м'яке та яскраве заливаюче світло, без плям, контрастних тіней та областей з невисокою засвіткою. Подібна світлова картина не потребує доповнення дзеркалами, плиткою, світлим оздобленням та іншими поверхнями, які відбивають світло. Вона є без перебільшення самодостатньою: одночасно стильною, ефективною та комфортною для сприйняття.