Безкоштовно по Україні
0
Кошик порожній
Ваш кошик

Освітлення конференц-залів

Великі збори, наради або інші відповідальні заходи необхідно проводити у відповідній обстановці: спокійній, комфортній та такій, що налаштовує на продуктивну роботу мозку. Головним завданням для освітлення конференц-залів є зручність доповідача, який здійснює презентацію своїх досягнень, та можливість правильно сприйняти інформацію, розташовуючись у будь-якій точці приміщення. Залежно від площі залу, він може відповідати одній з двох загальноприйнятих моделей – «амфітеатру» або «кімнати переговорів». Заданий формат повністю визначає атмосферу, яку потрібно відтворити і, безсумнівно, впливає на освітлення.

Слід розуміти, що фактичне призначення конференц-залу не обмежується одними лише діловими нарадами – тут також можуть проходити творчі вечори, тематичні зібрання, наукові конференції, професійні з'їзди та інші заходи, пов'язані з обміном досвідом та міжлюдською комунікацією. Сучасний конференц-зал обладнаний не тільки кількома рівнями світильників, але й мультимедійною апаратурою для демонстрації фото- та відеоматеріалів. Зазвичай для того, щоб дивитися на екран було комфортніше, світло необхідно частково приглушати, а це означає, що усі освітлювальні прилади у такому місці повинні димуватися.

 

 Люстри у залі засідань

 

Постановка завдань з планування освітлення

Зі сказаного вище можна зробити висновок про фактичну багатофункціональність та гнучкість освітлення, оскільки спектр реалізованих їм світлових сценаріїв повинен бути максимально широким. Крім того, будучи місцем великого скупчення людей, конференц-зал зобов'язаний мати не тільки якісні, але й візуально привабливі освітлювальні прилади. Для нинішнього асортименту тематичної продукції це не складає особливих труднощів – зазвичай усе впирається у ціну виробів, тобто, готовність замовників платити за гарне та красиве обладнання.

На етапі планування світлотехнічних конструкцій перед інженерами ставляться наступні п'ять завдань:

  • розробка концепції, яка враховує архітектурні особливості приміщення та його площу;
  • необхідність реалізації декількох освітлювальних сценаріїв для окремих режимів роботи конференц-залу;
  • розробка загальної світлової картини, що підходить для ділової атмосфери та ймовірної аудиторії відвідувачів (так званий «режим очікування»);
  • підбір сучасного, безпечного та енергоефективного обладнання;
  • застосування арматури та спеціального оснащення, яке забезпечуює високу надійність та довговічність приладів.

З точки зору реалізації, переважна більшість конференц-залів освітлюється за аналогічною схемою: стельові світильники, що забезпечують розсіяне світло, спрямоване підсвічування столів та президії великими спотами, контурування периметра приміщення за допомогою світлодіодної стрічки середньої яскравості. Як вже було зазначено, ключовою функціональною особливістю таких аудиторій повинна бути можливість регулювання освітлення у цілому, оскільки тут нерідко можуть проходити перегляди відеоматеріалів та презентацій. Для того, щоб плавне зниження та підвищення яскравості було можливим, у якості світловипромінюючих елементів повинні використовуватися тільки такі світлодіодні лампи, які підтримують режим димування. За зовнішнім виглядом вони жодним чином не відрізняються від звичайних LED-моделей, проте підвищують сукупну вартість обладнання, що також необхідно мати на увазі.

До єдиного традиційного освітлювального концепту завжди можна включити додаткові засоби та прилади – локальні або верхні. Так, якщо для доповідача передбачено окрему трибуну, над нею може бути встановлений більш яскравий прилад, хоча це й не дуже рекомендується. Оптимальним способом підвищити освітленість у такому місці послужить маленька настільна лампа на прищіпці, закріплена безпосередньо на опорній частині самої трибуни. Це вбереже глядачів від засліплення та надмірного світлового контрасту, але разом з тим дозволить доповідачу добре бачити заготовлений текст промови.

Локальне світло також може застосовуватися для кожного місця у глядацькому залі, особливо – якщо воно виконане у вигляді амфітеатру, як будівля українського парламенту. За необхідності демонстрації великої кількості мультимедійного матеріалу, місцеве підсвічування може отримати також пульт управління або консоль оператора. І якщо індивідуальне підсвічування крісел є рідкістю, то настільні лампи перед головою засідання можна назвати одним з найбільш традиційних способів організації локального освітлення.

Необхідно відзначити, що на етапі проектування повинні бути враховані дзеркальні властивості присутніх у приміщенні предметів меблів. У абсолютній більшості випадків ними виступають лаковані столи, які зберігають природну жовтизну деревини. З одного боку, це привносить до обстановки додаткову позитивну ноту, а з іншого – багаторазово підсилює віддзеркалення. Зважаючи на наявність зазначеної колірної гами, у таких приміщеннях рекомендується встановлювати тільки лампочки з нейтральним кольором світіння, повністю відмовившись від теплого. Мало того, що останній зазвичай діє надто розслаблююче, так він ще й буде примножувати відтінок меблів, що вважається неприйнятним.

Крім того, важливо заміряти фактичну освітленість у різних точках конференц-залу та спробувати привести її приблизно до однієї величини. Чималу роль у цьому відіграють віконні прорізи – у денний час саме від них виходить близько 80% освітлення, а з настанням вечора освітлені до того місця стають повністю затемненими. Щоб уникнути подібних перепадів, необхідно передбачити кілька незалежних контурів освітлення: удень буде працювати тільки менша їх частина, а у темний час доби увімкнуться усі прилади.

У контексті останнього не можна не згадати й про вельми бажану дворівневу структуру побудови освітлення. Наприклад, загальне заливаюче світло без зусиль забезпечать LED-панелі, розташовані безпосередньо на стелі, але наступний ярус повинен знаходитися набагато нижче, на підвісах або жорстких штангах. Це позбавить конференц-зал від так званої «плоскої тіні», яка властива високим приміщенням. При цьому результуюча освітленість на місцях не повинна падати нижче за 300 лк, а ще краще – підтримуватися на рівні близько 500 лк.

Може здатися, що згадані раніше віддзеркалення від меблів несуть у собі виключно негативне забарвлення. Насправді це не так: при грамотному обладнанні конференц-залу саме відбите від столів, стін та стелі світло становить 80-85% освітлення, а ті 15-20%, що залишилися, припадають на пряме вертикальне. Подібне співвідношення створює зоровий комфорт для людей, провокує менше тіней, змушує обличчя виглядати більш природно при світлі ламп. Крім того, якщо ведеться відеофіксація або трансляція конференцій, таке освітлення зберігає правильний контраст та яскравість об'єктів, помітно полегшуючи операторську роботу.

 

 Освітлення конференц-залу

 

Підбираємо ключ до вірного освітлення

Основною перешкодою нормальній постановці світла практично завжди є дизайнерські рішення, несумісні з необхідною якістю освітлення. Наприклад, так буває, коли пропонується використовувати у подібних місцях масивні люстри з великою кількістю світловідбивних елементів. Можливо, це й буде виглядати ефектно, але зовсім недовго: при проведенні самого заходу такі об'єкти провокують непотрібні віддзеркалення, створюють перешкоди проекторній техніці та сліплять глядачів.

Те ж саме стосується динамічних колірних ефектів: у прагненні надати приміщенню більшу індивідуальність, дизайнери використовують світлодіодну RGB-стрічку замість монохромної. Це рішення практично ніколи не виправдане й знаходить своє застосування хіба що при проведенні святкового концерту у розглянутому приміщенні. У всіх же інших випадках спокійне підсвічування периметра на рівні трохи вище підлоги набагато більш розумне: воно окреслює межі простору та допомагає зорієнтуватися при приглушеному світлі, не запнувшись об сходи або меблі. Багатоколірна стрічка гарна лише там, де нарівні з діловими заходами регулярно проводяться дозвільні (весілля, ювілеї, корпоративні вечірки), а для суто офіційних краще зберігати стриманість та нейтральність стилю.

Маючи величезний арсенал сучасних засобів управління світлом, не варто ними нехтувати. Для забезпечення зручної організації освітлення у конференц-залах використовуються переносні та стаціонарні пульти управління, засновані на інтелектуальних системах. Вони реагують на освітленість за вікном, вміють розпізнавати кількість та локалізацію публіки у залі, реагують на увімкнення відеоматеріалу приглушенням фонової яскравості верхніх джерел. Крім того, смарт-системи відмінно допомагають оптимізувати енергоспоживання та знизити регулярні експлуатаційні витрати.

Серед типових помилок можна назвати неоптимізоване (або недостатнє) загальне освітлення та навпаки, надто спрямоване підсвічування. Корінь обох проблем криється у бажанні адміністрації заощадити на обладнанні, у результаті чого порушується не тільки якість освітлення, але й його цілісність, що взагалі зводить до нуля усі зусилля світлодизайнерів. У першому випадку керівництво обмежується малою кількістю приладів, розставляючи їх занадто високо та на великій відстані один від одного. У результаті з боку може виглядати так, ніби зал досить залитий світлом, але на практиці сидячі місця, розміщені не настільки високо від підлоги, занурені у напівтемряву. Якщо ж позбутися такого ефекту намагаються шляхом заміни джерел розсіяного освітлення на світильники спрямованого світла, конференц-зал наповнюється безглуздими світловими пучками, які провокують різкі тіні і зовсім не відповідають діловій обстановці.

Що стосується бажаних форм-факторів та типорозмірів приладів, тут усе визначається параметрами конкретного приміщення. Для кімнат з перекриттями лише трохи вище за стандартну величину верхній та середній ярус можна об'єднати на рівні стелі, але реалізувати різними типами приладів. Наприклад, заливаюче світло забезпечать накладні моделі, а більш спрямоване моделююче – спот-світильники, які складаються з декількох плафонів. Таке засвічення створить необхідний обсяг, сформує невеликі, але комфортні тіні від об'єктів та знизить навантаження на зоровий апарат. Потужність приладів визначається індивідуально – за площею освітлюваної поверхні, конфігурацією приміщення та оптичними властивостями оздоблення.

Якщо під конференц-зал відведено не окреме велике приміщення, а звичайну простору кімнату у будівлі, можна обмежитися лише верхнім заливаючим освітленням. Можливість димування при цьому послужить додатковим фактором гнучкості. Зазвичай така ситуація складається у офісах, де переговорні кімнати перетворюють на приміщення для офіційних заходів. У якості освітлювальних приладів тут найчастіше застосовують світлодіодні панелі або звичайні лінійні світильники з нейтральним світлом. Для більшості невеликих внутрішніх заходів подібного обладнання дійсно може бути цілком достатньо.

 

 Підвісні світильники у великій аудиторії

 

Висновки

Багатофункціональність та тематична спрямованість конференц-залів одночасно визначають і витриманість їх дизайну, і динамічність освітлення. Грамотне поєднання доступних технологій, елементів автоматики та якісного обладнання є запорукою успіху ділових та розважальних заходів, що проводяться на цій площі. Великі зали можна піддати зонуванню, розділити на функціональні області, виділити окремі сектори, трибуну з доповідачем, місце для оператора мультимедійного контенту і т.д. Трохи менші та простіші приміщення досить підсвічувати яскравим, але розсіяним світлом нейтральної колірної температури. При використанні сучасної світлодіодної продукції можна бути повністю впевненими у якості освітлення та довговічності роботи обладнання.