Безкоштовно по Україні
0
Кошик порожній
Ваш кошик

Світлове обладнання для дискотек та нічних клубів

Сфера розваг ще ніколи не була настільки ж популярною та технологічною, як сьогодні. Зараз існує безліч закладів, готових похвалятися захоплюючими заходами, конкурсами, дискотеками та концертами виконавців, які супроводжуються потужним об'ємним звуком, візуальними ефектами та світломузикою. Сцена, танцмайданчик, місця для сидіння за окремими столиками або стійкою – все це та багато іншого вимагає грамотного підбору освітлення.

Напевне багато хто побачить протиріччя в тому, що нічний клуб, де за задумом має бути досить темно, потребує світла. Насправді ж, слід згадати, що досить великий штат співробітників тут працює, поки публіка розважається, а кухня сервірує страви. Тобто, світло тут потрібне як мінімум у технічних приміщеннях. Проте, навіть у залі його в дійсності дуже багато, тільки забезпечують його не звичні нам світильники, а різноманітна світлотехніка. Спробуємо вивчити дане питання докладніше, аби зрозуміти, чим же прийнято освітлювати подібні заклади.

 

 Освітлення сцени в клубі

 

Формуємо атмосферу

Неважко здогадатися, що в клубах та на дискотеках у першу чергу необхідно створити відповідну обстановку, яка в подальшому буде приваблювати сюди нових відвідувачів. Вибір апаратури дійсно великий, що дозволяє створювати цікаві комбіновані ефекти. Фахівці зі світлотехніки при описі світла у нічному клубі використовують поняття «динамічне», «дробове» та «ілюміноване» поряд зі звичними характеристиками яскравості.

Креативність творців тут означає багато, як ніколи. Безумовно, правила організації світлової картини поширюються й на такі заклади, проте загальна концепція буде визначатися власниками. Ми ж спробуємо розглянути найбільш загальні тенденції використання різнотипних світлодіодних світильників при обладнанні дискотечного освітлення. Почнемо з того, що перед початком планування слід зонувати усі доступні площі. Практично завжди виділяються наступні зони: сцена, танцмайданчик, барна стійка, діджейський пульт та технічні приміщення. У кожному випадку будуть застосовані власні освітлювальні прилади.

 

Сцена

Зазвичай це основне місце дії в клубі, де розвиваються найбільш цікаві події, розташовуються ведучі та проводяться конкурси. Виступаючі тут артисти потребують максимально потужного освітлення, і його часто забезпечують різні прожектори – звичайні або багатокольорові. Важливо розуміти, що для створення по-справжньому барвистої картинки світло повинне бути об'ємним, а тому будь-який тип освітлювальних приладів передбачає не менше трьох точок світіння: навпроти центру сцени та біля країв.

Допоміжну роль тут можуть відігравати також трекові системи, але найчастіше проблема полягає у неможливості їх регулювати з єдиного пульта управління ілюмінацією. Хоча даний вид пристроїв і передбачає гнучке налаштування кута розсіювання світла, динамічне його коригування у режимі реального часу автоматиці не під силу. Тому подібні системи у традиційній конструкції виступають скоріше черговим освітленням для порожньої сцени та світловими урівнювачами під час виступів.

Для декоративного освітлення сцени застосовуються більш специфічні агрегати – наприклад, так звані «обертові голови», колорчейнджери, світлові гармати і т.д. Всі вони покликані допомагати втіленню необхідних сценічних ефектів, а в решту часу – слугувати підсвічуванням для танцполу.

 

 Освітлення барної зони

 

Танцмайданчик

Мабуть, це зона з апріорі найбільш різноманітним освітленням. Тут можуть бути і прожектори, й окремі світильники, і загальноприйняті дзеркальні кулі високо під стелею. При цьому для обмеження танцювальної зони зазвичай використовується дуже витончений хід. У підлогу монтується яскрава світлодіодна стрічка, яка чітко окреслює периметр, а на стелі над кутками ставляться спот-світильники, що направляються до центру. В результаті, кожному відвідувачу відразу зрозумілі межі майданчика без додаткових інструкцій.

Не можна також не згадати, що дискотеки, як і виступи, влаштовуються з безліччю візуальних ефектів. Вони забезпечуються тими ж приладами, що вказані раніше, з додаванням лазерних установок, приладів з ультрафіолетовим світлом, стробоскопів та ін. Властиві молодіжним закладам кислотні кольори досягаються з використанням світлових фільтрів, що накладаються на звичайні матричні прожектори, або із застосуванням димованих кольорових ламп.

Залежно від стилістики самого закладу, майданчик для танців може бути темним або освітленим. Якщо мова йде про суто розважальний клуб, де практично не буває організованих заходів, засвітка простору має право бути неоднорідною. Для цього монтується підвісна стеля з гіпсокартону, у який встановлюються точкові вбудовувані світильники з різнокольоровими лампами. Найчастіше навмисне використовуються не дуже потужні моделі, а лампочки застосовуються виключно матові. Розважальні заклади полюбляють мерехтливі вогні, а тому верхнє світло необхідне виключно для базової орієнтації людей в просторі.

Для більш витончених або стилізованих закладів створення світлових плям на танцполі неприпустимо. Тут практично завжди підтримується інтелігентна та помірно-розважальна атмосфера, а замість повсюдної напівтемряви розсіюється м'яке світло. Для його створення застосовуються стельові світильники – вони рівномірно прикрашають заклад та надають йому візуальної єдності. Для бар-ресторанів типовим є використання підвісних світильників з круглим плафоном, а у концерт-клубах частіше застосовують лінійні стельові моделі.

 

Барна зона

Про освітлення барів ми вже писали раніше, однак тоді це більше стосувалося ситуацій, коли весь заклад відведено тільки для відпочинку або перегляду спортивних подій. Якщо ж на описуваній території присутня танцювальна зона, сцена та інші елементи, бар буде підсвічуватися трохи інакше.

Ще з вісімдесятих років прийнято підкреслювати цю область неоновими вогнями. І якщо раніше власникам закладів необхідно було замовляти у склодувів спеціальні гнуті конструкції та періодично заправляти їх інертним газом, то сьогодні все набагато простіше. Гнучкий світлодіодний неон без проблем повторює форму стійки, двох'ярусної стелі над нею та інших об'єктів, а також з легкістю забезпечує підсвічування підлоги уздовж периметру.

Що ж стосується «внутрішнього» освітлення барної зони, то тут важливо створити гарну видимість та невимушеність атмосфери. Використання звичайних вольфрамових лампочок з прозорою колбою не допускається – лише матові розсіювачі та тільки нейтральне світло світлодіодних моделей. Таким чином з бару фактично формується світлий острівець, що притягає до себе публіку, наче магніт, а саме це, в сутності, й потрібно закладу.

З огляду на специфіку роботи бармена, йому повинні бути добре видними всі об'єкти поблизу. Навколо цього працівника завжди багато тарілок та пляшок, а також скла, яке можна розбити та поранитися. Змішуючи напої, він зобов'язаний чітко контролювати свої дії, відміряти необхідні пропорції та діяти досить швидко, щоб обслужити усіх бажаючих. Тому нерідко зі внутрішнього боку у нього є власне локальне освітлення – це або вбудовувані меблеві світильники, або яскраве світлодіодне підсвічування.

У свою чергу, декорування барної зони здійснюється за допомогою застосування спотів для бару, які нерідко світять через трафарети або прозорі плівки з малюнком, що створює відповідні тіні на стінах. За спиною бармена теж можливе застосування фігурних конструкцій, дзеркал або акваріумів з підсвічуванням, яке відтінятиме скло розставлених на полицях пляшок.

 

 Освітлення танцмайданчика

 

Діджейський пульт

Робоче місце ді-джея або музичного розпорядника у одних закладах прийнято виносити на загальний огляд, а в інших – навпаки, приховувати десь поза сценою. Як би там не було, даному працівнику потрібна як мінімум помірна освітленість, щоб бачити всі органи управління та ефективно виконувати поставлені завдання.

Розвиток розважальної індустрії вивів роботу ді-джеїв на новий, показовий рівень. Зараз їхня діяльність значною мірою поєднується з виступом, а тому при відкритій установці музичного пульта, його найчастіше розміщують на сцені. Звідси у диск-жокея відкривається гарний вид на публіку, а у аудиторії з'являється можливість стежити за його маніпуляціями.

Крім того, подібне міні-шоу майже завжди супроводжується світловими ефектами, а вони повинні бути узгоджені з діями ді-джея, що також обумовлює необхідність хорошої освітленості в цій зоні. Серед використовуваних тут технологій можна згадати різні прожектори, які обертаються, рідкокристалічні екрани з візуалізацією, кольорові панелі з аудіодатчиками над головою у працівника, а також петардні гармати з іскрами, що летять на всі боки.

 

Технічні приміщення для персоналу та публіки

Співробітники таких закладів більшу частину часу проводять «за лаштунками»: забезпечують синхронність світлових ефектів, обслуговують зал, готують страви, прибирають у залі та санвузлах. У технічних приміщеннях та на кухні освітлення зовсім стандартне: висять світлодіодні панелі та настінні світильники, як це було б в будь-якому офісі. Кімнати відпочинку персоналу, в цілому, теж не відрізняються від звичних, з тією лише різницею, що тут може бути підвищена звукоізоляція для більшого комфорту.

Вбиральні, гардероби та кімнати для куріння в клубах зазвичай освітлені помітно яскравіше, аніж основний зал, проте не на декілька порядків. Інакше публіка буде відчувати занадто великий дискомфорт від перепаду освітленості та навряд чи дасть високу оцінку такому закладу. Часом виносні зони куріння, розташовані на відкритому повітрі, підсвічуються одним лише вуличним світильником, прикріпленим над дверима службового виходу.

 

 Дзеркальна куля для дискотеки

 

Технічні особливості основної апаратури

Ті, хто був досить уважний при відвідуванні клубів та дискотек, напевне помітили, що променів світла в закладі насправді величезна кількість, але загальну атмосферу коректніше буде описати як напівтемну. У чому ж секрет такого явища? Виявляється, він криється в тому, що переважна кількість пристроїв випромінюють направлене світло у вигляді вузької смужки, а не поширюють його конусом, як це роблять більш стандартні моделі. Крім того, вони не припиняючи обертаються навколо своєї осі та тим самим створюють ефект поперемінної присутності темряви та світла.

Вироби з вузьконаправленими променями складають переважну частину клубного обладнання. Це можуть бути як пристрої, від початку виготовлені з рефлекторами такої форми, так і моделі зі спеціальними лінзами. Останні урізають загальний потік світла, відбивають його до геометричного центру світового пучка або забезпечують необхідний кут. Фірмове клубне обладнання дозволяє регулювати рівень розсіювання, а на прожектори загального призначення вдягають лінзи, які не допускають розльоту променів більше, ніж на 25°.

Знову ж таки, добре всім відома дзеркальна куля є геніальним у своїй простоті виробом. Як би не здавалося спостерігачеві, у 70% випадків вона не освітлюється окремо світильником спрямованого світла, а лише вловлює весь той фон, який створюють окремі джерела, встановлені у приміщенні. Обертаючись, вона віддзеркалює їх під новим кутом, буквально розкидаючи непередбачуване світіння. Сама куля складається з десятків дзеркальних фрагментів та рідко буває забарвленою у який-небудь колір, хоча фабрична поляризація її скляних частин часом і зустрічається.

Стробоскопи відносяться до категорії найбільш специфічних освітлювальних конструкцій. Далеко не всі люди нормально їх переносять, а тому у низці закладів ефекти мерехтіння намагаються замінити аналогічним загасаючим світінням ламп з великими інтервалами або ж зовсім виключити ефекти з програми. Хоча вони й здатні помітно оживити атмосферу на майданчику, солідні клуби воліють використовувати замість них лазерні проектори та багатобарвні випромінюючі панелі, які менше діють на психіку людини.

Під час розробки проекту технічного оснащення для будь-якого подібного закладу необхідно проаналізувати його площу, стилістику, типову публіку та її смаки. Все інше – питання індивідуального сприйняття та авторської концепції власників клубу.