Безкоштовно по Україні
0
Кошик порожній
Ваш кошик

Світло у зоні фудкорту

З ростом популярності торгово-розважальних центрів серед населення, розташовані всередині них невеликі заклади харчування приваблюють дедалі більше споживачів. Приходячи у ТРЦ у пошуках покупок та вражень, через певний час публіка жадає перекусити, а зробити це простіше за все на території фудкорту. Розбору саме цієї зони буде присвячена сьогоднішня стаття.

Фактично, фудкорти являють собою певний спільний майданчик зі столиками, за які мають право сісти відвідувачі будь-якого з представлених поблизу фаст-фудів. Таким чином, очевидно, не можна говорити, що оформлення світлотехнічної частини покладено лише на якусь одну фірму. Зазвичай питаннями закупівлі світильників та загального оформлення займається адміністрація торгового центру, а окремі компанії у цьому участі не беруть. Такий стан речей і є однією з визначальних особливостей фудкорту: на відміну від традиційних кафе та ресторанів, тут немає єдності стилів, немає заготовлених світлових та комерційних акцентів. Замість звичного уявлення про стаціонарні заклади громадського харчування ми маємо набір невеликих прилавків для видачі, за якими одні фірми можуть досить швидко змінити інші.Функціонуючі у таких умовах пункти фаст-фуду переживають жорстку конкуренцію, змагаються у різноманітності меню, у національних кухнях, у вартості продукції, у рівні сервісу і т.д.

 

 Загальне освітлення фудкорту

 

Складнощі у створенні індивідуальності

Класичне розуміння світу говорить нам про те, що фірми повинні помітно відрізнятися один від одного, щоб споживачі мали можливість швидко візуально розпізнати улюблений бренд та відвідати необхідний заклад. Усередині нього фахівці знову-таки формують неповторну фірмову атмосферу, яка посилює враження від причетності до чогось великого. Звісно, у цьому процесі освітлення грає анітрохи не меншу роль, ніж, скажімо, стилістика ремонту або фонове музичне оформлення. Використання ламп з теплим кольором світіння видає заклади для неквапливих бесід та розслаблення, а застосування лампочок з холодним світлом – більш динамічні та активні зони відпочинку.

У даному ж випадку власники кожної невеликої фірми поставлені в умови, де вони вимушені вписувати свою стилістику у нейтральне, дещо безлике навколишнє оточення. Для більшої впізнаваності задіюються яскраві фірмові лайтбокси – великі стенди, які світяться зсередини та мають зображення продукції, елементів меню, реклами або просто символіку бренду. Неважко здогадатися, що у такому контексті для приваблюють клієнтів найголовніше – яскравість. У зв'язку з цим в хід йдуть усі засоби: верхнє освітлення, локальне спрямоване освітлення, контурування афіші світлодіодними стрічками і т.д.

Оскільки усі столики на фудкорті передані у загальне користування, на перше місце виходить створення візуальних «приманок». Тобто, продавцеві тут не важливо, де саме сяде клієнт після покупки – першорядне значення має, де відвідувач придбає свою їжу. Популяризація фудкортів багато у чому перевернула усталені положення маркетингу, змусивши дану галузь організації комерційної діяльності міцно взятися за вивчення альтернативних способів привернення уваги споживачів. Класичні схеми тут не працюють, через що доводиться шукати нові шляхи та йти на різні хитрощі. Той мінімальний простір, який прилягає до зони видачі товарів або прилавка, необхідно стилізувати «під себе», але не вибиваючись з загального інтер'єру, правильно освітити та зробити комфортним для відвідувачів. Все це не такі легкі завдання, як може здатися на перший погляд, адже технічної переваги не має жодна з фірм-продавців, незалежно від розміру компанії. Звісно, міжнародні або національні бренди, які користуються попитом, знаходяться у більш виграшному положенні з точки зору впізнаваності, однак навіть у них можуть в кінцевому підсумку виграти маловідомі фірми, що просто пропонують якісні страви за помірними цінами.

 

 Освітлення столиків на фудкорті

 

Особливості у оформленні фудкортів

Спільне використання території, відсутність перегородок та хоча б умовного візуального зонування призводить до того, що планування обстановки зводиться до найбільш загальних положень. Так, наявність верхнього світла сама собою розуміється, але локальне підсвічування залишається у владі конкретної торгової фірми. Верхнє світло зазвичай забезпечують підвісні світлодіодні панелі, які спускалися з даху на необхідну висоту. У свою чергу, самі столики часто освітлюються набором з декількох десятків спот-світильників, системно розставлених по стелі.

Попри те, що фудкорт є спільним простором, його поділ все ж намічається. Він не такий помітний, як буквальне зонування та переважно є плаваючим, гнучким. Природним чином виходить так, що публіка, яка купує продукцію у одній з представлених кафешок, сідає за найближчі до неї столики. Звісно, вчинити так можуть клієнти усіх закладів, а тому перші три-п'ять метрів у кожної торгової точки можна з високою вірогідністю називати зоною впливу. При усій неформальності цього статусу, багато закладів на фудкортах вважають своїм обов'язком найбільш яскраво освітлювати саме описувану площу. Для цього над головами працівників каси встановлюється по декілька світильників спрямованого світла, кожен з яких орієнтований на власний стіл з ближньої секції.

Серед прийомів, до яких іноді вдаються окремі ресторанчики – заміна загальних меблів на фірмові. Зазвичай такі маніпуляції дозволені великим брендам (МакДональдс, Бургер Кінг, Старбакс, KFC та ін.), Які також мають у своєму розпорядженні достатньо коштів для часткового або повного переобладнання залу. У описуваному випадку компанії різко підвищують шанси на привернення уваги до своєї продукції, однак більш суттєві гарантії тут усе ж неможливі. Разом з тим, ці ж торгові марки знаходяться у найбільш неприємному становищі: оскільки вони працюють по франшизі, навіть при зовні сприятливих умовах, керівництво філій зобов'язане видозмінювати прилеглу територію та додавати необхідні елементи фірмового стилю. За відповідністю подібних речей стежать спеціальні комісії, які можуть ставити висувати жорсткі вимоги.

Стильове розмаїття переважає зазвичай на тих фудкортах, які ділять між собою невеликі місцеві фірми, у інших же місцях такі заклади фактично витісняються стилістикою більш маститих конкурентів. Спочатку будь-який інтер'єр планується таким чином, щоб бути якомога більш універсальним, мати можливість підлаштуватися під конкретний бренд. Міцні стельові конструкції пристосовуються для закріплення на них підвісних світильників будь-якого виду, а сам зал оформлюється у нейтральній кольоровій гамі. Важливо домогтися того, щоб функціональність поєднувалася з естетичністю, але при цьому загальна концепція приміщень торгового центру зберігала універсальність.

Якщо ж казати виключно про зовнішній аспект оформлення, фудкорти завжди виразно відрізняються від інших частин будівлі – тутешній дизайн більш яскравий, помітний та виразний, він активно зазиває публіку покуштувати нові страви. Гарна облаштованість даної зони грає на руку власникам кав'ярень – чим зручніше стільці, тим більше часу тут проведуть люди, а тому є великий шанс, що вони зголодніють та замовлять ще кілька пунктів з меню. Таким чином, комфортабельність, зіткана з дрібниць, стає запорукою комерційного успіху та набуває підкреслену функціональність. У свідомості споживачів зараз прийнято створювати образ з позитивних емоцій, що асоціюється з конкретним закладом, щоб туди було бажання ще не раз повернутися.

Найбільш технічно складно сформувати освітлення далеких столиків, адже тут потрібно не тільки освітити поверхню, але й дати тим, хто там сидить, зрозуміти, яка з усіх представлених поблизу фірм, є організатором такого приємного дозвілля. Для цього корпуси розташованих над головою світильників фарбуються у фірмові кольори або прикрашаються звисаючими з них яскравими листівками з акційними пропозиціями потрібної компанії. На елітних фудкортах можна також побачити настільні лампи, стилізовані впізнаваним чином.

 

 Стельові світильники для освітлення фудкорту

 

Дизайн фудкорту та концепція освітлення

Залежно від того, у якій саме будівлі розташовується подібний майданчик, буде варіюватися й зовнішнє оформлення. Зазвичай організатори роблять ставку на масовість, а тому кількість починає перевищувати якість, що змушує людей шукати інші місця для відпочинку. По-справжньому оригінальний інтер'єр тут створити не вдасться, але сформувати позитивний імідж компанії вони усе ж можуть, подбавши про різні дрібниці.

З дизайнерської точки зору фудкорт являє собою не дуже приємне завдання. Щоб витримати нейтральність, але при цьому залишити місце для самовираження окремих фірм творцям проектів доводиться йти на хитрощі. Перший з них – не використовувати у інтер'єрі традиційні люстри, прямолінійний дизайн та взагалі уникати проявів класичного стилю. Усі оформлювальні течії, навіть етніка, тяжіють до осучаснення та технологічності, а тому майданчик повинен мати найбільш загальну концепцію. У цьому сенсі можуть бути актуальні наступні стилі.

  1. Неокласицизм. Тут використовуються тільки світлі відтінки, прості та витончені форми. З тих самих причин у освітленні домінують лампочки з нейтральним кольором світіння, які дають засвічення, схоже на природне. Подібне оформлення є доречним для багатопрофільних бутиків або елітних торгових центрів.
  2. Модерн. Це зручний стиль, у сутності якого закладено поєднання різнотипного та непоєднуваного, асиметрія форм, розміщення елементів та іншого. Крім того, тут не потрібна велика яскравість, що також позитивно позначається на енергоспоживанні. Ідеальне місце – фудкорти всередині кінотеатру.
  3. Лофт або техностиль. Тут припустимим є поєднання сучасного наповнення з найпростішим оздоблення та легким теплим світлом. Таке рішення підійде у великих офісних будівлях, де співробітники втомилися від надто ділового оформлення кабінетів.
  4. Поп-арт. Цей стиль зручний тим, що дозволяє використовувати усі кольори веселки, пістрявити назвами торгових марок та яскраво підсвічуваними вивісками, не виходячи за рамки дизайнерської задумки. Найкраще фудкорт з таким оформленням впишеться у розважальний центр для дітей та дорослих.
  5. Етнічний стиль. Оформлені з українським національним антуражем торгові майданчики зазвичай організовують саме вітчизняні бренди. Там легше підкреслити автентичність та привлечь патріотично налаштованого покупця. У освітленні часто переважає рівне біле освітлення, покликане підкреслити контраст традиційного червоно-білого орнаменту.

Що стосується базових правил для самої освітлювальної техніки, то вони дуже прості. Необхідно уникати колірносвітлових контрастів, приділяти увагу як окремим столикам, так і залу в цілому, а також домагатися максимально рівномірної освітленості на всій площі фудкорту. Найбільш освітленим місцем повинна бути каса та стійка видачі – приблизно на 30% яскравіше за основну частину зали. Таке розміщення буде виглядати заклично та манити до себе публіку.

Усередині каси цілком можуть застосовуватися точкові світильники, які допомагають надати візуальної компактності дещо обмеженому простору за стійкою. При цьому на основне меню у обов'язковому порядку повинен світити окремий прилад. Немає необхідності робити його інтенсивність вище, ніж у оточення, достатньо лише вірної орієнтації плафона світильника. Звісно, для якісного підсвічування харчової продукції потрібно використовувати тільки ті лампочки, які мають дуже високий індекс передачі кольору, не менше 90 од. Нарешті, необхідно пам'ятати, що люди не бажають потопати у сутінках – ті фірми, які підтримують більш високу освітленість, на підсвідомому рівні завжди розташовуються у споживачів трохи вище у загальному рейтингу.