Безкоштовно по Україні
0
Кошик порожній
Ваш кошик

Освітлення об'єктів транспортної інфраструктури

Кожна людина у тій чи іншій мірі користується транспортом. Навіть якщо сім'я має автомобіль, періодично доводиться подорожувати потягом або літаком. Всі пов'язані з подібними послугами об'єкти є джерелами підвищеної небезпеки, через що для них необхідно створювати спеціальні умови, що істотно знижують можливі ризики. Дані питання ніколи не залишають на розсуд місцевих дирекцій, а детально регламентують та затверджують на найвищому державному рівні.

До основних транспортних вузлів відносяться залізничні та автомобільні вокзали, мости, стоянки, швидкісні автомагістралі та шосе, аеропорти, тунелі, переїзди, естакади, лінії метрополітену, трамвайні шляхи сполучення, станції, ремонтні депо та деякі інші дрібніші об'єкти. У кожному разі використовуються власні світильники, що задовольняють конкретним технічним або споживчим потребам. Всі разом вони формують групу освітлювальних конструкцій, які відповідають за безпеку пасажирів та персоналу на всіх ділянках шляху.

 

 Освітлення аеропорту

 

Ключові вимоги

Спочатку коротко перерахуємо, на які саме характеристики спираються фахівці, приступаючи до підбору необхідного обладнання.

  • Підвищена яскравість світіння. З огляду на висоту розташування об'єктів, площа розсіювання світла та оточення, що помітно перешкоджає нормальному поширенню променів, світловий потік повинен бути набагато інтенсивнішим, аніж навіть у приміщеннях промислового призначення.
  • Стійкість до погодних умов. Очевидно, що як мінімум половина використовуваних тут приладів буде експлуатуватися на відкритому повітрі, тобто піддаватися постійному негативному впливу факторів навколишнього середовища. Зважаючи на це, доцільним є застосування світлодіодних світильників з IP65 та вище. Вони будуть здатні витримати інтенсивні опади, танення снігу, сильний вітер з частинками бруду, удари гілок, які відломилися, та дрібних камінців, принесених набігаючими поривами.
  • Загальна надійність конструктивного виконання. Маючи прямий зв'язок з попередньою вимогою, параметр, який розглядається, характеризує міру стійкості як комплексний показник, що бере до уваги тривалість експлуатації приладу, природні фактори, відсутність заводських дефектів, якість вихідної сировини та стійкість антивандального покриття.
  • Довговічність виробів. Дана вимога передбачає, що кожен освітлювальний прилад, який використовується, має ресурс, достатній для безперебійної роботи протягом декількох років. Для цього ретельному вивченню підлягає не тільки корпус світильника, а й характеристики застосовуваних у ньому світлодіодних ламп. Важливо, щоб пристрій в цілому міг функціонувати стабільно, без необхідності регулярної заміни світловипромінюючих елементів, інакше переважаючі витрати на обслуговування нівелюють власне придбання даних виробів.
  • Максимальна енергоефективність. Маючи на увазі тривале використання обладнання в щоденному режимі на протязі багатьох годин, рівень споживаної ним енергії зобов'язаний виправдовувати фактично принесену користь. Програми  енергозбереження, що впроваджуються повсюдно, можуть дозволити собі скорочення світлового потоку або тривалості використання освітлення, але дані методики не застосовуються для транспортної сфери, яка працює цілодобово. Таким чином, доводиться шукати рішення серед світлотехнічної продукції зі зниженим енергоспоживанням, до якої, в першу чергу, й належать напівпровідники.

До перерахованих вимог можна додати ще одну специфічну – наявність додаткових відбивачів, що збільшують площу охоплення світлом. Дана міра не тільки дозволить забезпечити більший рівень освітленості, але також посприяє зниженню сумарної кількості світильників на квадратний метр приміщення або кілометр дорожнього полотна.

 

 Освітлення автомагістралі

 

Типові рішення на об'єктах

Перш, ніж приступити до безпосереднього розгляду використовуваних типів освітлювальних приладів, необхідно згадати й про вторинну складову їхнього виконання. Якщо раніше ми повністю були сконцентровані на техніко-експлуатаційних характеристиках, то тепер слід приділити хоча б трохи уваги візуальним. Оскільки дане обладнання буде знаходитися не на закритих складах, де його бачать лише кілька десятків людей, а у публічних місцях, всі типи використовуваних на транспортних об'єктах світлодіодних світильників повинні мати приємний вигляд. Ніхто не говорить про надлишкову декоративність або дизайнерський підхід, однак естетична привабливість означає для людей так само багато, як і висока функціональність. Добре, що в наш час практично усі солідні компанії серед усього випускають продукцію в нейтральному виконанні та колірній гамі «хром-металік». У місцях скупчення людей вона не буде привертати надмірної уваги, але в той же час залишить у спостерігача гарне враження про доглянутість комунального господарства або станції.

  1. Залізничні вокзали. Цей тип транспорту не просто обслуговує пасажирів, але й, можна сказати, зустрічає туристів. Більшу частину обладнання тут складають різноманітні підвісні світильники, а на пероні розташовуються найбільш міцні пилевологозахищені моделі. Керівництво таких установ прагне в усіх приміщеннях, які не несуть вітрового або температурного навантаження, використовувати більш витончені рішення, а тому намагається коридори та зали очікування оснастити LED-панелями, а у центральному корпусі повісити велику люстру, яка поєднується з розмірами та архітектурою приміщення.
  2. Автовокзали. Зазвичай основна частина території віддана під автобусну стоянку, навіси та лавочки для пасажирів. Адміністративні будівлі слугують тільки у якості кас та використовуються персоналом, а тому декоративна складова тут помітно менше. Усередині приміщень розташовуються прості стельові прилади, а криті зони, де пасажири стоять у черзі, освітлюються вуличними світильниками. Найчастіше дані місця позбавлені прийомів з прикрашення, якими може похвалитися залізниця, а тому як зовнішній вигляд, так і їхнє технічне оснащення помітно скромніші.
  3. Аеропорти. Поряд із залізничними вокзалами, вони також приймають міжнародних гостей, а тому прагнуть виглядати максимально презентабельно та доглянуто. Через наявність великих просторів як усередині терміналів, так і на вулиці, близько половини тутешнього освітлення забезпечується прожекторами різної потужності. У той же час, кімнати для очікування, кафе, зону безмитної торгівлі та адміністративні стійки найчастіше освітлюють універсальні світлодіодні панелі. Через висоту стель найбільш використовуваним тут різновидом служать підвісні LED-панелі великого розміру. Аеропорт як ніщо інше являє собою величезну та дуже складну систему служб та структур, пов'язаних між собою. Діяльність окремих підрозділів нерозривно пов'язана між собою та включена до загальної сітки комунікацій. Забезпечення комфорту пасажирів як таке, в принципі, є одним з найпростіших завдань серед тих, що реалізує персонал. Освітлення приміщень та галерейних переходів засноване на базових принципах руху в бік з більшою яскравістю. Це допомагає туристам, які заблукали, знайти вихід в основний зал або до стійки реєстрації. Окремо слід зазначити, що через специфіки роботи аеропортів вся електронна техніка та освітлювальні прилади живляться від власних генераторів. Це дозволяє ще сильніше мінімізувати ризики виходу виробів з ладу та виникнення ситуацій, небезпечних для життя та здоров'я людей.

 

 Освітлення станції метро

 

  1. Станції метрополітену. Даний тип споруд відрізняється від усіх попередніх, оскільки від початку проектується з урахуванням того, що природне світло сюди проникати не буде. Таким чином, світильники зобов'язані працювати цілодобово, не маючи права на несправність. Співробітники станцій регулярно моніторять технічний стан освітлювального обладнання та намагаються своєчасно міняти перегорілі лампи. У метро важливим є великий ступінь розсіювання одержуваного від приладів світла та відсутність засліплюючих ефектів. Для того, щоб цього домогтися, прилади оснащують матовими плафонами та направляють на вибілені перекриття. Використовуваний відтінок світіння тяжіє до денного світла, а тому частіше за інших застосовуються LED-лампочки з нейтральним відтінком. Вважається, що вони допомагають простіше переносити відчуття підземелля. Добре освітлена стеля візуально розширює простір та сприяє тому, щоб у людей не виникало гнітючого відчуття від замкненого простору.
  2. Автомобільні магістралі та шосе. Уздовж доріг практично завжди є ліхтарні стовпи самої різної конфігурації – починаючи від порівняно невеликих (до 3 м) та закінчуючи дуже високими (5, 8, 10 м), світла яких вистачає на відстань близько п'ятнадцяти метрів в кожну сторону. Світильники розставляють на рівномірній відстані один від одного на високих укріплених опорах, забезпечуючи таким чином гарну видимість траси за будь-якої погоди. Крім того, істотна висота їхнього розміщення виправдовується тим, щоб водії не були засліплені яскравим променем з близької відстані. Зовнішнє виконання подібних моделей зазвичай не відрізняється витонченістю і його можна назвати досить простим, але в даному випадку антивандальне покриття та надійність набагато важливіші за естетичну складову.
  3. Тунелі та підземні переїзди. Ці ділянки дороги є досить складними для освітлення через неможливість забезпечити проникнення сонячного світла. Водій не повинен губитися у просторі та бачити шосе на багато метрів вперед, але висота склепінь тунелю не дозволяє підняти джерела світла вище рівня зору. Для максимально корисного задіяння простору сюди часто монтують накладні стельові світильники з високим класом захисту. При цьому встановлювати в них надто яскраві лампи недозволено, адже це може створювати суттєвий дискомфорт для водія. Тому середнє за потужністю верхнє освітлення доповнюється більш щільним бічним. Використовувані для цього видовжені настінні світильники з IP65 забезпечують відмінну видимість, більшою мірою впливаючи на периферичний зір водія та не відволікаючи його від дороги.
  4. Окремі станції та зупинки громадського транспорту. На жаль, у вітчизняних реаліях дані об'єкти очевидно страждають від недостатньої освітленості та вандалізму. Проте, при правильному устаткуванні таких місць необхідно використовувати лише два-три світильника довгастої форми, закріплених під дахом місця для очікування. За достатнього рівня захисту від вологи та акуратного ставлення такі прилади зможуть беззмінно працювати по десятку років.
  5. Депо та ремонтні майстерні. Частково дані об'єкти знаходяться на відкритому повітрі, а частково – у будівлях та ангарах. Верхнє світло необхідне майстрам для того, щоб здійснювати ремонтні роботи, а тому у закритих приміщеннях зі стелі на ланцюгах спускають особливі підвісні стельові світильники, оснащені лампами високої яскравості, а при собі персонал в обов'язковому порядку має переносні лампи, що працюють від акумуляторів. Для робіт, які проводяться на вулиці, застосовують різні види матричних прожекторів, щоб вивчати деталі механізмів при направленому освітленні.

 

 Підсвічування моста

 

Висновок

Кожна транспортна система по-своєму унікальна та у обов'язковому порядку вимагає індивідуального підходу – перш за все, з точки зору забезпечення нормального функціонування. До якісних показників світла тут додаються простота обслуговування світильників та рівень їхньої економічності при роботі. Застосування сучасної світлодіодної техніки дозволяє реалізовувати безліч цікавих дизайнерських ідей, прикрашати станції метрополітенів, залізничні вокзали та термінали аеропортів, формуючи інфраструктурне обличчя міст.